اگر توجه کرده باشیم در بسیاری از خانه های مسکونی به خصوص خانه های ویلایی چند طبقه اکثر فضاها ی خالی پاسیو و همچنین حیات خلوط بلا استفاده می باشند و به دلیل استفاده از نور آنها بدون پوشش رها می گردند. اما امروزه در معماری های نوین با استفاده از پوشش سقف پاسیو و سقف استخر می توان بیشترین بهره را از این فضاها برد و حتی آنها را تبدیل به محیطی زیبا مانند گلخانه کرد. با استفاده از نورگیر کوپل (نورگیر حبابی) شرکت سارین پوش می توان علاوه بر اینکه پوشش سقف پاسیو و حیاط خلوت مناسب با آب بندی صد در صد ایجاد نمود ، می توان نور این فضا را نیز به طور کامل حفظ کرد.و از پاسیو و حیاط خلوت به عنوان آشپزخانه، اتاق مطالعه،اتاق بچه،گلخانه و …. استفاده کرد.

اصولا پاسیو با حیاط خلوت فرقی نداره اما باتوجه به ایین نامه و ضوابط شهرداری پاسیو جزو تراکم و زیربنا حساب میشه ولی حیاط خلوت نه و پاسیو رو در مواقعی اجرا می کنند که متراژ زمین کم باشه.

پوشش سقف پاسیو یا حیاط خلوتی با آب بندی بی نظیر و دارای گارانتی شرکتی ، که قابلیت باز و بسته شدن توسط جک های مخصوص و حتی برقی را دارا می باشد و همانند پنجره ای سقفی برای شما عمل خواهد کرد با استفاده از نورگیر حبابی ( کوپل ) نور طبیعی منزل شما در طول روز تامین می شود تمامی نیاز های شما را در خصوص پوشش سقف نورگیر به ارمغان خواهد در آورد و بهترین پوشش پاسیو و حیاط خلوت در کل دنیا می باشد که دارای استاندارد های بین المللی می باشد.

اجرای سقف پاسیو پروسه ای است که در آن شما به متراژ منزل خود اضافه کرده و کاربری این محیط را تغییر داده ومشکلات جانبی آن را از بین خواهید برد.مهم می باشد که برای پوشش پاسیو به نورگیر بودن آن و عایق بودن توجه نمود.

اجرای نورگیر ساختمان و تعبیه فضایی در ساختمان برای تامین نور اتاقهایی که در راستای شرق به غرب نیستند بسیار مهم است. پاسیو به دلیل داشتن موقعیت خوب مثل فضایی برای استراحت ، نشیمن ، اتاق و… به عنوان امتدادی از فضای نشیمن داخلی در نظر گرفته میشود. پس از پاسیو میتوان به عنوان موارد مختلف استفاده کرد برنامه ریزی برای آن پیش از شروع فرآیند امری ضروری محسوب میشود.

ضوابط طراحی حیاط خلوت و پاسیو بر طبق مبحث 4 مقررات ملی ساختمان

– در ساختمانهای مسکونی اگر سطوح ساخته نشده ساختمان به عنوان پارکینگ ، توقفگاه و … استفاده نشده باشد. میتواند به عنوان آبنما، فضای سبز، محل بازی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

– اگر دو واحد جداگانه از یک حیاط داخلی نور میگیرند پس فاصله دیواره های پنجره های متقابل آنها نباید کمتراز 6 متر باشد.

– مساحت حیاط داخلی برای زمینهای کمتر از 200 متر حداقل به اندازه 3 درصد مساحت زمین است. اما برای زمینهای بیشتر از 200 متر حداقل به اندازه 6 درصد مساحت زمین می باشد.

– اگر آشپز خانه یا اتاق دو واحد مستقل از یک حیاط خلوت نور میگیرند فاضله پنجره های مقبل آنها نباید کمتر از 4 متر باشد.

– کف تمام حیاط خلوت های داخلی باید دارای شیب بندی مناسب و سیستم دفع ابهای سطحی باشد.

– حیاط خلوت واقع در ساختمان جنوبی باید با نرده یا حصاری از معبر عمومی جدا گردد.

– اگر پاسیو یا حیاط خلوت با مصالح شفاف مسقف شود باید بازشوهای مناسب و کافی جهت تهویه در نظر گرفته شود.

– اگر حیاط خلوت برای تامین نور آشپزخانه استفاده شود باید6 متر مربع مساحت و 2 متر عرض داشته باشد.

– ابعاد حیاط خلوت برای تامین نور و تهویه ضاها به مساحت 12 متر مربع و حداقل 3 متر عرض میباشد.

منبع سایت سارین پوش