نورگیری مناسب سقف حیاط خلوت

در زمان های قدیم، از سقف حیاط خلوت برای نورگیری مناسب  و  بدست آوردن نور کافی در ساختمان  ها استفاده می شد. در پوشش سقف حیاط خلوت از  بلوک شیشه ای استفاده میشد این ورق ها نور آفتاب را به شکل زیبایی در داخل ساختمان تاریک ، منعکس می کردند. شفافیت این سقف ها در صرفه جویی تاثیر بسیاری دارد .ازجمله  قدیمی ترین تمدن ها که از نورگیر استفاده می شد مربوط به مصر می باشد . استفاده از شیشه زمانی مناسب خواهد بود که از  شیشه دوجداره برای پوشش حیاط خلوت استفاده شود دوجداره بودن شیشه یک عایق خوب گرمایشی می باشد.نورگیرها در مکان های بزرگ برای تهویه هوا  یا  تاریکی  ساختمان به منظور روشن ساختن فضای داخل آن  استفاده می شود.

پوشش نیمه شفاف و پلی کربنات

پوشش های شفاف گزینه های مناسبی برای افزایش نوردهی و تماشاکردن ستارگان در هنگام شب می باشد.  ازعوامل تاثیرگذار در انتخاب پوشش نیمه شفاف و پلی کربنات ، توجه کردن به فضا و میزان وسعتی که حیاط خلوت یا پاسیوداراست .استفاده از ورق های نیمه شفاف در رسیدن نور طبیعی به گل ها و  گیاهان موثر می باشد.

برای طراحی پوشش پاسیو و حیاط خلوت می توان از سنگ های سه بعدی یا از روش های سنتی یا از ایرانت های پلاستیکی استفاده کرد. به طور کلی برای جلوگیری از فضای کسل کننده حیاط خلوت به صرف هزینه و خرید وسایل، احتیاج نمی باشد  با استفاده از وسایل موجود ، به  شکل رنگی و شاد این طراحی می تواند اجرا شود.

نورگیر سقفی

مهمترین موردی که در نورگیر سقفی باید به آن توجه کرد عایق بودن در برابر باد و باران می باشد از ویژگی باز شوهای دوجداره میتوان به بی تفاوتی آن به جهت باد اشاره کرد. فضای زیاد در ادارات یا در ساختمان ها و یا در حیاط خلوت باعث شده که  افرادبه استفاده از این فضا اقدام کنند با مسقف کردن این فضا یا با ایجاد اتاق  ها ، می توان بهترین استفاده را از این فضا ها کرد.

مثلا در ادارات می توان به عنوان نماز خانه ، در بالای بام برای  استفاده بعضی فصول و در حیاط بیمارستان به عنوان یک اتاق معاینه ممکن است کاربرد داشته باشد. نورگیر سقف پاساژها در زمان های قدیم به وسیله ورق شیروانی انجام می گرفت اما در سال های اخیر از ورق های پلی کربنات بصورت دو جداره و چند جداره استفاده می شود طراحی این نورگیرها باید بصورتی باشد که نورکافی به پاساژبرسد و مانع از رسیدن نور زیادبه داخل محوطه پاساژشود.